vrijdag 2 juni 2023

Groot glaskruid - Parietaria officinalis

Groot glaskruid - Parietaria officinalis


Eén van mijn meest onverbeterlijke eigenschappen is dat ik nogal nieuwsgierig ben. Niet dat ik voortdurend mijn neus in andermans zaken steek, maar als ik ergens een poort zie openstaan die toegang geeft tot een binnenpleintje heb ik vaak de onhebbelijke gewoonte om toch eens te kijken of er toevallig geen 'muurbloempje' groeit.

Mijn nieuwsgierigheid slaat dan niet zelden om in verbazing als ik zie welke juweeltjes er onachtzaam op zo'n binnenplaatsje groeien.
Zo gebeurde ook vandaag. Ik herkende onmiddellijk een plant die ik nog nooit gezien had, maar die ik wél kende uit diverse publicaties. Bovendien komt zijn kleine broertje, het Klein glaskruid, toch vrij veel voor in Brugge.
We hebben het dus over het Groot glaskruid!
Mijn verbazing slaat om in verstomming als blijkt dat de bewoner van het pand totaal niet weet welke plant dit is en dat het Groot glaskruid in België op de Rode Lijst staat als zeldzaam!


Waarvoor een blog over "wilde planten in Brugge" al niet nuttig kan zijn. Later kom ik nog eens uitgebreid terug op deze plant.
En het houdt niet op vandaag. Op weg naar huis zie ik aan de kant van de weg een geïmproviseerd tentje waar iemand 'verse fraizen'(verse aardbeien) verkoopt.
"Een bakje grote a.u.b."


"Heb je vijf minuutjes meneer? Ik zal voor u speciaal een bakje grote gaan plukken."
Tijdens die 'vijf minuutjes' merk ik dat achter zijn tentje een plantje bloeit die ook mijn aandacht trekt omdat ik het niet onmiddellijk kan thuiswijzen.
Smartphone uit de binnenzak en Obsidentify-app aangezet: Bolderik! Met 100% zekerheid.


Bingo! De soort staat op de Nederlandse Rode lijst van planten als zeer zeldzaam en zeer sterk in aantal afgenomen.
"Alstublieft meneer! Een bakje extra grote fraizen voor u. Zo vindt u ze nergens meer"
Ook vriendelijke mensen worden steeds zeldzamer.


Disclaimer

"Wilde planten in Brugge" is niet verantwoordelijk voor eventuele schade, van welke aard dan ook, als gevolg van het gebruik van planten voor medische of culinaire doeleinden.  “Wilde planten in Brugge” kan niet aansprakelijk gesteld worden voor aanspraken die voortkomen uit de verkeerde determinatie van een kruid of het verkeerde gebruik ervan in de ruimste zin van het woord. Dit artikel vervangt niet het deskundig advies van een arts of een erkend fytotherapeut.




 

Geen opmerkingen: