maandag 17 juli 2023

Moerasvergeet-mij-nietje (Myosotis scorpioides s. scorpioides, synoniem: Myosotis palustris)

 


Er zijn vele soorten vergeet-mij-nietjes en het verschil is niet altijd even duidelijk.
Het moerasvergeet-mij-nietje lijkt veel op het weidevergeet-mij-nietje. Het verschilt hiervan door de vorm van de stengel, de vorm van beharing en de mate van bloeiende spruiten.

Ik vond deze aan de waterkant ter hoogte van de Gentpoort. Op basis van de locatie ging ik ervan uit dat ik te doen had met het moerasvergeet-mij-nietje, maar dat is niet het enige criterium. De ondersoort Weidevergeet-mij-nietje heeft nauwelijks niet-bloeiende spruiten en kleinere bloemen. Het wordt maar zeldzaam aangetroffen.

 

Moerasvergeet-mij-nietje wordt voornamelijk gevonden in waterrijke biotopen, zoals moerassen, vijvers en beek- en rivieroevers. Het heeft een voorkeur voor vochtige of drassige bodems.

Hetis ook een meerjarige kruidachtige plant, maar is meestal iets groter dan het weidevergeet-mij-nietje. Hij kan een hoogte bereiken van 20-60 centimeter. De bloemen zijn typisch helderblauw, met een geel of wit centrum en hebben vijf bloemblaadjes. De bladeren zijn langwerpig of lancetvormig en kunnen aan de onderkant behaard zijn.


Myosotis palustris is inheems in Europa en delen van Azië. Het wordt gevonden in verschillende landen over het hele continent en is ook geïntroduceerd in andere regio's over de hele wereld.

Samengevat, het belangrijkste verschil tussen Myosotis nemorosa en Myosotis palustris ligt in hun habitatvoorkeuren. Bovendien zijn er variaties in hun totale grootte, bloemkleur en bladkenmerken.


Hola