maandag 31 juli 2023

Over deze blog

 Beste plantenliefhebber,

In 2016 begon ik deze blog "Wilde planten in Brugge".  Momenteel heb ik meer dan 280 wilde plantensoorten gefotografeerd.

Mijn bedoeling was om wat 'goodwill' te creëren voor al het groen dat langs de gevels, tussen de straatstenen en plaveien, op kademuren, bruggen, daken en torens, in plantsoentjes en parken van Brugge te vinden is. Dat er een zeldzame keer ook een zogenaamde 'tuinvlieder' tussen te vinden is zal niemand mij ten kwade duiden.

Natuurlijk ken ik de meeste planten nog uit mijn studententijd, nu meer dan 50 jaar geleden. In die tijd was de 'Heimans, Heinsius en Thijsse's geïllustreerde flora'', en later Heukels,  mijn steun en toeverlaat. Tegenwoordig is 'Obsidentify' - in geval van twijfel - 'my best friend'. Al stelt die goede vriend mij ook af en toe teleur. 

Uiteraard ben ik door mijn jarenlange ervaring, boeiende gesprekken met bevriende herboristen en andere deskundigen, zoals Gabriël Devriendt - die helaas onlangs veel te vroeg is overleden - bekend met de mogelijke medicinale en culinaire toepassingen van planten, ook in de hedendaagse geneeskunde. Maar ik raad ten stelligste af om op eigen houtje met wilde planten te gaan experimenteren. Raadpleeg altijd een arts of fytotherapeut. 

Mijn kennis van het rituele en mythologische aspect bij planten heb ik uit boeken als "Compendium van Rituele Planten in Europa" (M. De Cleene en M.C. Lejeune) en uit mijn vele gesprekken met volks- en heemkundigen. Ik voel me geen deskundige op dat vlak maar toch probeer ik hier en daar dat aspect wat toe te lichten of te verwijzen naar andere bronnen.

De informatie op deze website is enkel bedoeld voor educatieve doeleinden. Deze site vertelt het traditionele gebruik van specifieke planten zoals vastgelegd in de loop van de geschiedenis. De aangeboden informatie is gebaseerd op bekende en betrouwbare actuele en historische bronnen.

 Een stevige aanrader voor iedereen die van urbane flora houdt is het boek van Ton Denters, “Stadsflora van de Lage Landen”. (ISBN 978 90 5956 973 7, bij Fontaine Uitgevers, Tweede druk 2020)

Deze nieuwe gids geeft een verfrissende, eigentijdse kijk op de natuurlijke urbane plantengroei, met de stadsflora in de rol van regisseur, metgezel en verhalenverteller.

Alle foto's heb ik zelf genomen en digitaal bewerkt. Ze zijn allemaal ©. Verspreid ze niet zonder uitdrukkelijke toestemming. Waarvoor dank.




Hola