zaterdag 23 september 2023

Ter afsluiting

Het is 23 september 2023. Om 8.50 uur vanochtend is de astronomische herfst begonnen. Een mooi moment om onze zoektocht naar Wilde planten in Brugge af te ronden.

Ik ben mijn queeste gestart op zaterdag 4 februari met een foto van de winterakoniet. 

Het was een lange, boeiende en - toegegeven - ook soms vermoeiende tocht. Gedurende al die maanden heb ik in Brugge om en bij de 5000 plantenfoto’s genomen en meer dan 400 berichten gepost op de Facebook-pagina van “Wilde planten in Brugge”. Op deze blog zijn nu bijna 400 plantensoorten besproken, zowel botanisch, culinair, medicinaal, symbolisch, mythologisch als ritueel. Alle artikels heb ik zelf geschreven en ook alle foto’s zijn - op een enkele uitzondering na - door mijzelf genomen en digitaal bewerkt. 

 

Afsluiten doen we in schoonheid met een video. Uit die immense verzameling foto’s heb ik er 150 geselecteerd. Ik moest me noodgedwongen beperken om de film korter dan 10 minuten te houden, maar ik had evengoed een veelvoud aan foto’s kunnen gebruiken.  Het was niet altijd gemakkelijk kiezen. 


Alle planten zijn in Brugge te vinden. Tegen gevels, tussen stoeptegels, in de goot, op de kademuren en bruggen, in bermen, langs de waterkant, in parken, op speelpleinen, op oude industrieterreinen en ruigten... noem maar op! Iedereen kan die planten vinden. Het enige wat u hoeft te doen is uw ogen de kost te geven. U zal verbaasd staan over de diversiteit aan vormen en kleuren.


Voor veel planten heb ik ook informatie moeten opzoeken in allerlei bronnen: boeken, websites, tijdschriften, studies... Niet zelden kon ik ook terecht bij bevriende biologen, plantkundigen en herboristen. Waarvoor mijn oprechte dank!

 

De komende herfst zal ik mij vooral toeleggen op een nieuwe zoektocht, namelijk paddenstoelen. Ik ben veel minder een kenner van zwammen dan van wilde planten, maar goed... wat niet is kan nog komen. 

 

Later, tijdens de wintermaanden, wil ik mij ‘bezighouden’ met de studie van de botanische kenmerken, gebruik, rituelen en mythen van bomen. 

 

Ik bedank al mijn volgers die -– de meesten dagelijks – mijn artikels waardeerden en naar waarde wisten te schatten.


Marc Willems

Brugge, 23 september 2023